Under vår och höst har föreningen förberett praktiskt för att byta lösning för sophantering, från de gröna sopkärlen som nu står längst med gatan till ett antal stationer på utpekade ställen i föreningen. Det här är ett arbete som pågått länge inom föreningen där många medlemmar och tidigare styrelser varit inblandade. Tack för allt nedlagt arbete! Nu är skåpen på ingång.
De första skåpen kommer att ställas på plats fredag den 3 februari, därefter anländer skåp successivt de kommande veckorna.
Kansliet stängt fredag 3 februari
På fredag 3 februari är kansliet stängt, då vi prioriterar bemanning för att ta emot leveranser. Om du har planerat att hämta nyckel till gästlägenhet just på fredag inför t ex helgen, kontakta kansliet via mail så löser vi detta. Frågor som kan vänta till måndag ber vi om får vänta till måndag. Felanmälningar fungerar som vanligt till fastighetsägarna via app, mail och telefon. Se detaljerad instruktion för hur du gör en felanmälan.
Mer om skåpen
Innan de skåp som levereras nu kan börja användas återstår flera steg i processen. Trots att skåpen kommer att finnas på plats ska de alltså inte användas. Vi beräknar att myndighetskontroller och annat som måste ske efter leverans kan vara klart i början av mars. Mer information kommer om detta, tills dess hanterar du avfall som tidigare.
De nya skåpen kommer ha utrymmen för rest- respektive matavfall. Vi har beställt behållare till medlemmar för att separera mat- från restavfall hemma. Mer information kommer också om det, längre fram.
När de nya behållarna är på plats kommer tidningsinsamling längst med gatorna på fem ställen också att upphöra. Möjlighet kommer finnas att återvinna tidningspapper i soprummet, men mängden behållare för detta i föreningen kommer att minska. Återigen kommer mer information om vad som gäller framåt, så snart den nya lösningen för sopsortering öppnas.