NYHETSBREV FÖR SOMMAREN 2018
Det har nu gått några månader sedan årsstämman och styrelsen vill med detta brev återspegla vad som skett inom föreningen under denna period, samt även ge en inblick i de större och mer långsiktiga planer som styrelsen har påbörjat en diskussion och planering av inom ramen för underhållsplanen.
Parkbänkar
Som ni alla förhoppningsvis har sett så har föreningen köpt in ett ytterligare antal parkbänkar. Dessa är nu sedan en tid utplacerade runt om i föreningen. Utöver dessa har dessutom ett ytterligare antal bänkar köpts in som vi väntar på leverans av. När även dessa bänkar är utplacerade kommer information om bänkarna finnas upplagd på föreningens hemsida. Redan nu vill vi uppmärksamma alla medlemmar på att bänkarna skall stå kvar var de är utplacerade.
Gästlägenheten
Under årsstämman i våras fick vi in önskemål om att ge medlemmarna mer information om gästlägenhetens nyttjandegrad. Högst glädjande kan vi meddela att den varit uthyrd under totalt 65 nätter sedan årsskiftet. Det är givetvis kul att den är uppskattad och används till så hög grad eftersom den ger föreningen utökade intäkter och har i efterhand också visat att investeringen av denna gett bra utfall. Vi vill även passa på att informera om att en restaurering av entrén är upphandlad och arbetet kommer att utföras under sommaren. Styrelsen planerar även se på möjligheter som förhoppningsvis kan öka på nyttjandegraden än mer. Observera att AB Café (där nyckeln till lägenheten normalt hämtas ut) håller stängt under perioden 9-31/7. Under denna period hämtas nyckeln ut i kanslilokalen på Trettondagsvägen. Viktigt att den person som hyr gästlägenheten kommer överens med styrelsen via kansli@tellusborgshus.se var och när nyckeln skall hämtas ut.
OBS !! Under perioden 9-31/7 skall nyckeln alltid återlämnas i brevlådan till kanslilokalen.
Passerbrickorna
Som ni alla redan märkt har detta projekt blivit avsevärt försenat. Styrelsen kan bara beklaga att så varit fallet. Vi vill med denna uppdatering klargöra status i projektet. Vad som kvarstår för uppstart i det nya systemet är soprum, de båda tvättstugorna, gästlägenheten, samt upplåsning av entrédörrar via telefon. En kvalificerad gissning ger oss vid lag att uppstart av dessa delar sker i mitten av augusti. Per idag fungerar de nya passerbrickorna till entrédörrarna. Nuvarande koder och brickor fungerar som tidigare.
Klottersanering
Detta är ett återkommande problem för föreningen som troligtvis aldrig kommer att upphöra. Vi tvingas med jämna mellanrum sanera detta till stora belopp vi absolut kunde ha använt i föreningen inom andra områden. Styrelsen uppskattar och ber medlemmarna även i fortsättningen att informera oss så snart ni ser att nytt klotter kommit upp. Vi är i kontakt med ytterligare företag för att förhoppningsvis få än bättre kunskap om klotterproblematiken och vad som kan göras för att minimera denna. Styrelsen tar även gladligen emot tankar och idéer till problemlösningar inom detta område.
Fastighetsägarna
Som redan framgått har föreningen utökat sitt samarbete med Fastighetsägarna (FÄ) till att nu även inkludera sk. teknisk förvaltning. I korthet betyder detta att föreningen nu har tillgång till all den expertis inom fastighetsförvaltning som en förening av vår storlek kan ha behov av. Detta innefattande förvaltning av typen ekonomisk, juridisk, teknisk och från senhösten 2018 även fastighetsskötsel. Detta kan givetvis gälla både mindre och väsentligt större uppdrag. Dock, inom just teknisk förvaltning ser vi den absolut största fördelen inom större projekt. Som alla förstår är det otroligt viktigt att dessa handhas på ett ytterst professionellt vis. Detta inkl bl.a. projektstyrning, framtagning av relevant och korrekt teknisk specifikation, konkurrensutsätta upphandlingsprocessen, val av entreprenör, uppföljning, slutbesiktning etc etc etc.
FÄ kommer, med början från mitten av augusti, gå igenom alla konstruktioner och byggnader inom föreningens område. Detta för att, tillsammans med styrelsen, uppdatera föreningens långsiktiga underhållsplan och i förekommande fall omprioritera de större investeringsprojekten. Styrelsens första uppdrag till FÄ har varit att ta fram ett underlag för beslut av stamspolning av alla avloppsrör inom föreningen. Vi beräknar att denna åtgärd kan påbörjas redan under hösten 2018. Efter avslutad upphandling kommer styrelsen att snarast återkoppla till medlemmarna, detta då åtgärden kräver tillträde till lägenheterna.
Efter Fastighetsägarnas genomgång återkommer styrelsen med uppdaterad information om planerat renoveringsbehov och prioriteringar av dessa. Redan per idag ser styrelsen att fortsatt avloppsrörsrenovering, utbyte av undercentralen ligger högt upp på listan. Vi kommer även starta upp ett projekt där vi kommer att utreda och senare besluta om lämplig åtgärd gällande renovering alt. utbyte av föreningens alla fönster.
Extrastämman gällande stadgeändringar
Den 27:e juni hölls den första av två stycken extrastämmor för att anta de av styrelsen framlagda ändringar av föreningens stadgar. Under mötet tillkom ytterligare förslag och förändringar av tidigare styrelsen lagda förslag. Följande förslag godkändes:
Ändringar av tidigare styrelse föreslagen lydelse:
– Paragraf 2: Första meningen, andra raden: ”upplåta bostäder för permanent boende”
– Paragraf 13, punkt 1e: Innerdörr, ytterdörr och säkerhetsgrind till lägenheten
– Paragraf 13, punkt 7d: Här skall ytterdörr strykas
– Paragraf 29: Det skall vara 2-3 revisorer varav en auktoriserad revisor
– Paragraf 32 punkt 13: Här adderas styrelsesuppleanter och valberedning till befintlig skrivning.
– Paragraf 36: Eventuell vinst skall överföras i ny räkning
Beslut om att godkänna styrelsens förslag samt inkl de ovannämnda ändringarna togs med acklamation. Slutgiltigt beslut i frågan sker under den andra extrastämman. Inbjuden till denna kommer att skickas ut efter sommaren.
Tvättstugan på Trettondagsvägen
Bokhyllan där medlemmarna lägger dit böcker / tar böcker ifrån skall vara för just detta ändamål. Vänligen respektera detta. Andra saker som läggs dit, eller i hallen där bokhyllan är placerad, kommer att avlägsnas.
Sommarperioden
Vänligen betänk att under juli månad och den första hälften av augusti månad kommer responstiden på inkommande mail vara förlängd. Våra fastighetsskötare kommer att finns på plats under hela denna period. Akuta ärenden anmäls som vanligt till Fastighetshjälpens jourtelefon, se föreningens hemsida.
Under sommarperioden är det färre medlemmar hemma än normalt. Detta medför tyvärr en utökad risk för påhälsning av objudna gäster och att man råkar ut för en mindre trevlig överraskning. Meddela gärna era grannar att ni är borta och be dem hålla ett ”vakande öga” öppet. Med god grannsamverkan kommer man långt
Avslutningsvis vill styrelsen önska alla medlemmar en härlig sommar och på återhörande i augusti igen.